Digital examen
Ladokkonsortiet har utvecklat funktionalitet för att hantera digital examen i Ladok. Målet för funktionaliteten är att digitalisera och automatisera hantering och distribution av utfärdad examen.
Vad innebär digital examen
Funktionaliteten utgår från principen att det är beslutet om examen som är det centrala – inte examensbeviset (bevisdokumentet). Beslutet om examen fattas och sparas digitalt i Ladok. Utifrån det beslutet kan ett examensbevis produceras. Examensbeviset är alltså en representation av det digitala beslut som fattats i Ladok. Detta sätt att se på beslutet och dokumentet gör det möjligt för studenten att hämta ett nytt dokument vid behov. Vid hämtningstillfället skapas dokumentet utifrån den data som låstes i samband med beslutet om examen.
Kortfattat innebär digital examen att:
- Beslut om examen sparas i sin helhet, som ett digitalt beslut, i Ladok.
- Handläggare kan e-stämpla bevisdokument via Ladok
- Handläggare kan göra ändringar och rättelser av beslutet om examen
- Studenter kan själva hämta sina examensbevis i Ladok för studenter, även långt efter tidpunkten då beslutet om examen fattades
- Studenter aviseras automatiskt när examen utfärdas, ändras eller rättas
- Studenter kan förmedla sin examen digitalt till externa mottagare (t.ex. arbetsgivare, lärosäten)
Digital examen omfattar med andra ord systemstöd för hantering av examen från det att beslut fattas om examen i Ladok, till det att studenten får tillgång till sitt digitala examensbevis. Däremot ingår inte systemstöd för det utredningsarbete som sker innan examen utfärdas i Ladok.