Användarkontakter
Ladokkonsortiet arbetar med olika former av användarkontakter för att förstå användaren och vilka behov den har. Användarnas medverkan är en central del i arbetet som görs när ny funktionalitet utvecklas. Genom användarnas deltagande kan funktionaliteten utformas efter faktiska behov, förslag på lösningar kan testas och vi kan verifiera att den funktionalitet vi levererar fungerar som det är tänkt.
Varför ska jag delta?
Att delta när Ladokkonsortiet behöver feedback är en chans för dig som användare att påverka hur Ladok ser ut och fungerar. Dessutom berättar många användare att de lär sig mer om befintliga funktioner i Ladok genom användarstudierna. Det kan också vara ett tillfälle att se vad som är på gång inom utvecklingen.
Hur går det till?
De flesta av Ladokkonsortiets användarkontakter sker i ett digitalt möte, vilket gör det enkelt att träffa användare från olika delar av landet. Innehållet i en användarkontakt kan se ut på olika sätt beroende på vad utvecklingsteamet behöver få reda på. Behöver vi förstå hur man arbetar idag och vilka problem en användare stöter på kan en öppen intervju vara en bra form, medan ett användningstest där användaren får utföra uppgifter i en prototyp kan vara passande när man kommit längre i arbetet och vill testa sina idéer. Oavsett så är det alltid funktionaliteten som testas, inte användaren.
Enkäter och mätningar kompletterar
För att få en övergripande uppfattning av hur fler användare ställer sig i specifika frågor skickar vi ut enkäter. Ibland riktas enkäten till lärosätet och besvaras av den lokala kontaktpersonen eller någon annan som har överblick över hela lärosätet, andra gånger skickas enkäten till användare.
För att komplettera bilden av hur systemet används mäter vi också användningen av systemet. Mätningar ger en hint om i vilken utsträckning något används, men kan inte ge svar på hur eller varför.