Studieavgifter
Bakgrund och utveckling
Efter utredning och projektförslag från Sveriges universitet och högskolors IT-chefsforum har Ladokkonsortiet utvecklat ny funktionalitet för att hantera studieavgifter. Målet med att ta fram ny funktionalitet var att digitalisera och förenkla handläggningen och därmed minska behovet av manuell hantering. En annan del av arbetet är att ge studenterna bättre överblick över sina studieavgiftsbetalningar och fakturor.
Tanken är att Ladoks nya studieavgiftshantering ska fungera som ett nav där information om studieavgifter samlas, men det är inte tänkt att fungera som ett ekonomisystem.
Arbetet med att underlätta för handläggningen har framför allt fokuserat på att skapa och skicka fakturor, masshantera återbud och betalningar samt att underlätta uppföljning.
Vidareutveckling och införandestöd
Utredningen och arbetet påbörjades i slutet av 2021 och levererades under våren 2023.
Digitala supportstugor hålls regelbundet för att hjälpa till vid införandet. Du hittar tid och plats via länken nedan.