Rekommendationer vid ny avgiftsstatus
Om studenten går från ”Avgiftsskyldig” till ”Ej avgiftsskyldig” under pågående studier avgör lärosätet om de gör en återbetalning eller ej. Se information nedan om hur fakturan hanteras och vad som gäller för uppföljning.
Ingen återbetalning
Lärosätet väljer att inte göra en återbetalning för den faktura som sammanfaller med statusbytet.
Tänk på:
- Ta inte bort status på fakturan eller noteringen om betalning. I så fall kommer studenten få en påminnelseavisering om ej betald faktura och kommer inte kunna registrera sig på ingående kurser under den studieavgiftsperioden.
- I Uppföljning kommer studieavgiften för alla ingående kurser med registrering (som hör till den fakturan) att räknas som betalda av studenten. Ersättning kommer inte att ges via det statliga anslaget.
Återbetalning
Lärosätet väljer att göra en återbetalning för den faktura som sammanfaller med statusbytet.
Tänk på:
- Notera återbetald summa på fakturan
- Ta inte bort status på fakturan eller noteringen om betalning. I så fall kommer studenten få en påminnelseavisering om ej betald faktura och kommer inte kunna registrera sig på ingående kurser under den studieavgiftsperioden.
- I Uppföljning kommer studieavgiften för alla ingående kurser med registrering (som hör till den fakturan) att ställas i relation till det datum då studieavgiftsskyldigheten ändrades från Avgiftsskyldig till Ej avgiftsskyldig. En kurs med registrering kommer att ha två olika värden. Alla kursens dagar från kursstart till det datum då avgiftsskyldigheten ändrades kommer i berörda rapporter i Uppföljning att räknas som betalda av studenten. Alla kursens dagar efter bytet av studieavgiftsskyldighet kommer att räknas som dagar att ta med i underlaget för statligt anslag.