Arbeta för Ladokkonsortiet
Agilt arbete i autonoma team
Arbeta med kollegor från hela Sverige
På Ladokkonsortiet har vi medarbetare från Luleå i norr till Malmö i söder. Det beror på att alla som arbetar för konsortiet har sin anställning på ett lärosäte och lånas ut till konsortiet. Eftersom vi bor så utspritt sker mycket av arbetet digitalt. Att arbeta som verksamhetsexpert för Ladokkonsortiet är ett bra sätt att utveckla din kompetens och lära dig mer om Ladok, systemutveckling och andra lärosäten, samtidigt som du fortfarande har kvar din anställning på lärosätet.
Arbetar du på ett lärosäte och är intresserad av arbeta för konsortiet som verksamhetsexpert? Lämna in en spontanansökan via formuläret nedan!
Verksamheten i teamen
Ladokkonsortiet har fem utvecklingsteam och två tekniska team. De fem utvecklingsteamen arbetar med specifika verksamhetsområden. Inom sitt område ansvarar teamet för utveckling, drift, support och verksamhetsstöd. Utvecklingsteamen är verksamhetsintegrerade, vilket innebär att verksamhetsexperter från olika lärosäten arbetar tillsammans med utvecklare för att se till att det som utvecklas är anpassat efter verksamhetens behov.
I teamen arbetar vi agilt. Det innebär att vi levererar funktionalitet kontinuerligt, även om alla detaljer inte är på plats, för att därigenom kunna anpassa funktionaliteten efter den feedback som kommer in.
Sammansättningen i teamen
Alla i teamet samarbetar för att kunna leverera mesta möjliga nytta till användarna. Bilden nedan visar vilka som finns i teamen. Under bilden finns beskrivning av respektive kompetens.
Användbarhetsexpert
Jobbar i nära samarbete med verksamhetsexperterna för att se till att det som utvecklas är lätt att för användarna att förstå. Användbarhetsexperten leder vanligtvis även samtal med användare för att testa hypoteser eller utvecklad funktionalitet.
Support
Är den som i första hand hanterar supportärenden som skickas in gällande teamets verksamhetsområde.
Teamproduktansvarig
Prioriterar inom teamets ansvarsområden och ser till att teamets prioritering följer produktplan och planering.
Testare
Ser till att det utvecklade fungerar som det är tänkt, både tekniskt och funktionellt.
Utvecklare
Utöver att skriva koden som utgör Ladok så ser utvecklarna att ny- och vidareutveckling inom teamets ansvarsområde fungerar för övrig funktionalitet och för systemet i stort.
Verksamhetsexpert
Representerar verksamheten. Verksamhetsexperterna lånas in från de lärosäten där de är anställda och bidrar med sin kunskap om verksamheten för att på ett bättre sätt kunna utreda och prioritera vad som ska göras inom ansvarsområdet.