Om Ladokkonsortiet
Organisationen bakom Ladok
Sammanslutning av 40 lärosäten
Ladokkonsortiet består av 40 svenska lärosäten. Konsortiets parter använder, äger och utvecklar det studieadministrativa systemet Ladok.
De som arbetar i Ladokkonsortiet är inhyrd personal från de lärosäten som är parter i konsortiet och personal från enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS) vid Umeå universitet.
Ladokkonsortiet ansvarar för utveckling och drift av systemet Ladok, samt support till lärosätena. Systemet utvecklas gemensamt för alla lärosäten, men varje lärosäte äger och ansvarar för innehållet i sitt eget register.
De lokala objektägarna är ansvariga för informationen på sitt lärosäte och för att det finns lokal support för systemet.
Så här styrs Ladokkonsortiet och den operativa organisationen
Strategi och ledning
Ägare
Ladokkonsortiet består av 40 lärosäten. Tillsammans äger och utvecklarparterna systemet Ladok.
Stämma
Stämman är Ladokkonsortiets högsta beslutande organ. På stämman representeras varje lärosäte av den högste tjänstemannen (vanligtvis förvaltningschefen) eller någon som denne delegerat rösträtten till.
Styrelse
Ladokkonsortiets styrelse utses av stämman. Styrelsen har övergripande ansvar för verksamheten och hanterar principiella och strategiska frågor.
Konsortiechef
Konsortiechefen utses av styrelsen och är ansvarig för Ladokkonsortiets verksamhet och budget.
Operativ organisation
Konsortiets ledningsgrupp
Ladokkonsortiets ledningsgrupp utses av konsortiechefen. Tillsammans leder de det dagliga arbetet.
Team
Ladokkonsortiet har två tekniska team och fem utvecklingsteam.
Rådgivande organ
Strategiska produktgruppen
Den strategiska produktgruppen är rådgivande i prioriteringen av pågående arbete
Samverkansgrupp
Samverkansgruppen fungerar som ett nav för samverkan med lärosätena i Ladokkonsortiet. Gruppen är ett stöd i utvecklingen och förbättringen av Ladok.
Teknisk referensgrupp
Den tekniska referensgruppen stödjer teamen inom frågor som rör integrationer och andra tekniska frågor.