Effektivare ärendeprocesser
Bakgrund
Handläggningen av vissa studieadministrativa ärenden har tidigare inte kunnat hanteras fullt ut i Ladok, vilket gjorde att delar av handläggningen behövde ske utanför systemet. För att skapa ett mer sammanhållet ärendeflöde har Ladokkonsortiet därför prioriterat vidareutveckling av ärendeprocesserna.
Något som tidigare inte har gått att hantera i Ladok är att avslå en ansökan om bevis eller tillgodoräknande. Detta innebär att beslut om avslag har behövt hanteras utanför Ladok.
Mål och tidsplan
Målet med arbetet är att fler ska vilja använda Ladok som enda system för handläggning i studentinitierade ärenden.
Avslag på tillgodoräknande
Först i Ladokkonsortiets arbete är hanteringen av avslag på tillgodoräknande. Det levererades 24 september och lärosätena styr själva när de börjar använda funktionaliteten. Under hösten kommer funktionaliteten förbättras och kompletteras succesivt.
Avslag på ansökan om bevis
Nästa steg i arbetet är att även göra det möjligt att avslå ansökan om bevis. Arbetet pågår under slutet av 2025 och en första leverans beräknas runt årsskiftet 2025/2026.