Uppgradering 8 maj – Version 2.43
Nytt inom tillgodoräknande
Det går nu att koppla bilagor till ett specifikt beslutsunderlag. Bilagorna behöver laddas upp i ärendet av personal eller studenter först, sedan kan de kopplas till ett eller flera beslutsunderlag. Genom att koppla bilagorna blir det enklare för dig och dina kollegor att se var bilagorna hör till.
Tre begrepp har bytt benämning:
- ”Grund” byter till ”Meriter för tillgodoräknande”
- ”Mål” byter till ”Tillgodoräknas som”
- ”Annan specifikation” byter till ”Annan motsvarande utbildning”
Några förändringar i layouten:
- Det finns nu bara en knapp för att lägga till uppgifter i ett beslutsunderlag.
- Det går att fälla ut raden för en merit för att se mer information. Tidigare visades informationen under ett informations-i, vilket resulterade i att du bara kunde se information om en merit i taget.
- Knappen för att lämna återkoppling till Ladokkonsortiet finns nu överst i ärendet, istället för i tidslinjen.
Det går nu att ange ”Successiv fördjupning” när ”Annan motsvarande utbildning” läggs till i ett tillgodoräknande. Informationen visas i tillgodoräknandet, i bevisärenden och i vyn för det utfärdade beviset.
Studenter aviseras nu endast en gång per ärende när det attesteras. Tidigare gick det ut flera aviseringar om det fanns flera beslutsunderlag i ärendet.
I översikten av beslutade tillgodoräknanden visas nu vilket ärendenummer de kommer ifrån.
Nytt inom examen
Det går nu att rätta/ändra följande:
- Studentens namn i beviset (kräver att du får behörighet specifikt för det)
- Omfattning
Vid ändring av utfärdat bevis kommer aktuellt lärosätesnamn och layout av bevisdokumentet användas. Om dessa har ändrats mellan utfärdande och ändring av ett bevis, så uppdateras bevisdokumentet enligt den dokumentkonfiguration som gäller vid tidpunkten för ändringen. Tänk på att lärosätesnamnet inte ändras automatiskt i bevisdokumentet, det behöver ändras/rättas manuellt i bevistexterna.
När en student får ett nytt eller rättat/ändrat bevis visas information om detta på deras startsida och på sidan ”Examen och bevis”. Gäller bara för de händelser som lärosätet valt att skicka ut aviseringar om.
Nytt inom studieavgifter
Det är nu möjligt att söka fram fakturor genom att söka på period för sista betalningsdag eller tillfälleskod. Tänk på att du kan behöva välja att visa fälten under ”Visa sökfält”.
Det går inte längre att skicka en inaktiverad faktura med åtgärden ”Masshantera skicka faktura”.
Mejlavisering om delbetald faktura skickas inte längre när fakturan är i läge ”Skickad till student – Nej”
Mejlavisering om första faktura har utökats med information om hur studenter som tidigare studerat i Sverige loggar in i Ladok.