Uppgraderingar och support i sommar
Här har vi samlat information om vad som händer i Ladok i sommar: uppgraderingar, urvalsresultat, API-förändringar och support.
Uppgraderingar av Ladok
Ladok kommer som vanligt uppgraderas varannan vecka under hela sommaren. Men eftersom det är få personer på plats, både hos lärosätena och konsortiet, kommer leveranserna vara mindre omfattande. Vi undviker förändringar som påverkar användarna i systemet, men rättningar av eventuella fel kommer vi fortsätta leverera kontinuerligt. Vi kommer även att noga analysera de förändringar vi inför för att inte riskera att störa viktiga händelser (till exempel överföringen av antagna från NyA till Ladok).
Överföring av urvalsresultat
Urvalet för HT2024 publiceras från NyA till Ladok 25 juli. Det tar lång tid innan alla antagningar är överförda, normalt minst en dag.
Ladoksupport
Den nationella Ladoksupporten i JIRA är öppen hela sommaren. På grund av lägre bemanning kan det dock dröja något innan frågor besvaras. Under perioden 15-26 juli hanteras endast ärenden som gäller akuta incidenter och driftproblem.
Beställning av certifikat kommer hanteras hela sommaren. Övriga beställningar kommer inte hanteras under perioden 8-26 juli, dessförinnan och efter hanteras beställningarna med någon veckas fördröjning.
Lokala kontaktpersoner har fått mejl med mer detaljerad information, utskicket gjordes 17 maj.