Vi söker ny verksamhetsexpert till ett av våra utvecklingsteam!

Vill du vara med och forma framtidens stöd för utbildningsadministration i Sverige? Nu söker vi en verksamhetsexpert till ett av våra utvecklingsteam inom Ladokkonsortiet – ett team med ansvar för hantering av studiedeltagande, individuella studieplaner på forskarnivå samt uppföljning i Ladok.
Är du anställd vid ett lärosäte, intresserad av verksamhetsutveckling och nyfiken på att arbeta i ett nationellt sammanhang? Välkommen med din ansökan!
Om rollen
Som verksamhetsexpert i Ladokkonsortiet blir du en del av ett team med systemutvecklare, testare och andra verksamhetsexperter från olika lärosäten.
Arbetet i våra team genomsyras av ett tydligt fokus på användarnytta, kvalitet och gemensamt lärande. Vi utgår från användarnas behov, testar våra hypoteser och levererar kontinuerligt med hög kvalitet och teknisk hållbarhet. Vi är öppna och nyfikna i våra team, hjälper varandra framåt och ser reflektion och ständig förbättring som en naturlig del av vårt gemensamma arbete.
Vi har en kultur där teamen har ett långsiktigt helhetsansvar för utveckling, dokumentation, support och utbildning inom sina områden i Ladok. Teamet planerar och prioriterar självständigt sitt arbete och du som verksamhetsexpert bidrar med både verksamhetskunskap och ett agilt, lösningsfokuserat arbetssätt.
Exempel på arbetsuppgifter
Teamets medlemmar planerar och fördelar själva arbetsuppgifter mellan sig och beroende på uppdelningen kan följande arbetsuppgifter förekomma:
- Behovsanalys för utveckling av systemet
- Framtagning av lösningsförslag och test av funktionalitet som utvecklas
- Tredje linjens support samt administration av lärosätesgemensam information i Ladok
- Medverkan i utbildningar, möten och andra informationsinsatser
Vem vi söker
Vi söker dig som trivs med att jobba i team och vill bidra i utveckling av stödet för utbildningsadministration i framtida Ladok. Vi tror att du har:
- God och bred kännedom om utbildningsadministrativa processer och Ladok
- Erfarenhet av utredningar och att hålla i möten
- God samarbetsförmåga och vana vid att jobba både självständigt och i grupp
- Akademisk utbildning
Meriterande är om du också har:
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling
- Erfarenhet av behovsanalys, kravställning och systemutvecklingsprocessen
- Kännedom om agila arbetssätt
- Erfarenhet av samarbeten mellan flera lärosäten
Om uppdraget
Rollen innebär ett uppdrag om mellan 75-100%. Det är önskvärt att start sker i september 2025, men exakt datum överenskommes med lärosätet. För att vara aktuell för denna roll ska man vara anställd hos en konsortiemedlem och avtal om uthyrning till konsortiet överenskommes med konsortiechefen. Arbetsplatsen är på det egna lärosätet, men resande inom Sverige förekommer regelbundet.
Kontaktpersoner och ansökan
För mer information om uppdraget, kontakta ansvarig för verksamhetsstöd Anna Åhnberg eller verksamhetsexpert Brita Åkerström:
- anna.ahnberg@ladok.se, 0731-460139
- brita.akerstrom@miun.se, 070-340 30 10
Ansökan med angivna referenser skickas till Anna Åhnberg senast 2025-06-12.