Hoppa till innehållet
Filtrerat på:
Tematräff

juni 2025

Välkommen till en tematräff där vi fokuserar på hur studenter utan svenskt personnummer loggar in i Ladok och vilka konsekvenser det får att aktivera krav på bekräftad identitet (AL2)!

Syftet med träffen är att ge en tydlig bild av hur inloggningen fungerar för studenter som saknar svenskt personnummer. Vi kommer också att förklara vad som händer när vi börjar kräva bekräftad identitet (AL2) för att dessa studenter ska kunna logga in i Ladok.

Målgrupp
Denna träff riktar sig till lokal kontaktperson och lokal teknisk kontaktperson. Även andra personer som har ett övergripande ansvar för systemadministration eller teknisk support kopplat till studentinloggning är välkomna.

Agenda

  • Hur studenter utan svenskt personnummer får ett konto via Antagning.se
  • Varför dessa konton enbart är obekräftade (AL1), och varför vi eftersträvar bekräftade konton (AL2)
  • Inloggning i Ladok innan studenterna får sitt lärosäteskonto
  • Skillnader i inloggning beroende på om studenten är avgiftsbelagd eller inte
  • Hur studenter utan svenskt personnummer får sitt lärosäteskonto (fortfarande obekräftat)
  • Inloggning med lärosäteskonto för avgiftsbelagda och icke avgiftsbelagda studenter
  • Hur studenter kan bekräfta sitt lärosäteskonto för att uppnå AL2-nivå

Tid och plats
Datum: 16 juni
Tid: 14-15
Plats: https://uu-se.zoom.us/j/66679334194

Mötet spelas in och finns tillgängligt på vår hemsida i efterhand.

Lägg in i din kalender

Hämta filen nedan och importera den till din kalender.

Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.

Välkommen till tematräff om avslagshantering i Ladok!

Arbetet med att hantera avslag på ansökan om tillgodoräknande och bevis pågår i Ladokkonsonsortiet och det är dags för en tematräff om avslagshantering. Den första versionen, som gäller avslag på ansökan om tillgodoräknande, planeras komma strax efter sommaren. Därefter kommer funktionalitet för att hantera avslag på ansökan om bevis. Med anledning av detta bjuder Ladokkonsortiet in till en tematräff.

Målgrupp

Målgruppen är handläggare som arbetar med avslag på tillgodoräknande eller bevis, och andra vid lärosätet som är intresserade av information om avslagshantering.

Agenda

  • Varför vi utvecklar avslagshantering i Ladok och vilka behov som ligger till grund
  • Hur vi arbetat fram lösningen, i nära samarbete med er användare
  • En visning av det nya gränssnittet – hur det ser ut och fungerar
  • Delleveranser – vad som finns med i första versionen och vad som är på väg

Tid och plats

Dag: Tisdag 17 juni
Tid: 10.00-11.00
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/4274965102


Mötet spelas in och finns tillgängligt i efterhand

Frågor

Skicka in frågor senast 2025-06-10
Skicka gärna in frågor och funderingar i förväg så besvarar vi dessa under träffen. Skicka dem till anna.lindgren@chalmers.se senast 10/6.

Lägg in i din kalender

Hämta filen nedan och importera den till din kalender.

Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.

augusti 2025

Välkommen till en tematräff om bevakningar i Ladok!

Bevakningar är en systemövergripande funktionalitet som används inom tre delar av Ladok: utbildningsplanering, individuella studieplaner och tillgodoräknande. Under tematräffen går vi igenom hur bevakningar fungerar i grunden. Därefter fördjupar vi oss i hur de används i praktiken, framförallt med fokus på utbildningsplanering och individuella studieplaner.

Du får bland annat svar på:

  • Hur bevakningar skapas i de olika delarna av Ladok
  • Hur du som administratör kan testa att allt fungerar som det ska
  • Hur användare kan styra sina egna bevakningar

Målgrupp

Träffen riktar sig till dig som arbetar med systemadministration i Ladok, till exempel med att skapa bevakningar åt andra användare, hantera bevakningsmallar, behörigheter eller processtöd.

Tid och plats

Dag: Onsdag 20 augusti
Tid: 13:00-14:30
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63347046018

Mötet kommer att spelas in och läggs upp på vår hemsida i efterhand.

Frågor och önskemål

Skicka gärna frågor eller önskemål om vad ni vill se på tematräffen till info@ladok.se. Det går även bra att ställa frågor under mötets gång.

Lägg in i din kalender

Hämta filen nedan och importera den till din kalender.

Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.

september 2025

Välkommen till tematräff om utbudshantering!

På den här tematräffen kommer vi att visa funktionaliteten för att planera och skapa innehållet för program och andra kurspaketeringar. Funktionaliteten kommer att vara tillgänglig för lärosätena från leveransen av version 2.71 (18 juni 2025).

Målgrupp

Tematräffens huvudsakliga målgrupp är de som arbetar centralt på lärosätena och arbetar med, eller kommer att arbeta med, Ladoks funktionalitet för utbildningsplanering. Vi tror också att användare som kommer att ha arbetsuppgifter i Ladok som relaterar till planering av kurs inom program kan ha behållning av att delta. 

Tid och plats

Datum: Tisdagen 2 september
Tid: Klockan 14-15
Plats: https://kth-se.zoom.us/j/69497966436

Mötet spelas in och kommer finnas tillgängligt i efterhand.

Lägg in i din kalender

Hämta filen nedan och importera den till din kalender.

Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.