”Nya Ladok känns framförallt fräscht”
Efter att tre högskolor rullat ut nya Ladok var det THS och SKH:s tur. Efter några intensiva dagar kunde både Marianne Källberg, studierektor på THS och Henrik Jacobsson, Ladokansvarig på SKH, pusta ut.
Både är påtagligt nöjda över hur själva produktionssättningen gått, även om de stötte på några små hinder på vägen.
– Ja, jag är lite urlakad, det har varit något av en anspänning att produktionssätta. Vi upptäckte att vi hade missat en sak i verifieringen och fick reda upp det i slutet, svarar Henrik Jacobsson på frågan om hur det känns nu när nya Ladok äntligen sjösatts på SKH.
Med den erfarenheten, är det något du hade gjort annorlunda när ni förberedde er?
– Det som tog mest tid var att utveckla en metod för verifieringen av data. Vi jobbade i två perioder med verifieringen, men hade samtidigt hade en hel del annat att göra. Om det är något vi hade gjort annorlunda hade det varit att lägga mer tid på själva verifieringen.
Men det är också mycket som Henrik Jacobsson är nöjd över om man ser till hur SKH jobbat inför produktionssättningen. Framförallt tycker han att de verkligen lyckats med att nå ut till både nuvarande och presumtiva användare med nya Ladok.
– Visst, man kan göra det på olika sätt, antingen försiktigt introducera det eller göra det väldigt tydligt att nu är det nya Ladok som gäller. Och vi har använt en rak metod där vi uppmanat medarbetarna att börja använda det nya systemet.
För Marianne Källbergs del tycker hon att det flöt på bra. Förutom något programtillfälle som THS saknade mot antagningssytemet NyA, gick det faktiskt som vi förväntat oss, förklarar hon.
– Förberedelsen inför det här har pågått i några år. Dels utvecklingen av nya Ladok, men vi har också arbetat med registervården, rättat och anpassat den. Sedan gick ju vi på THS in i Ladok 2012, vilket nog underlättat, det är nog mer att göra för de som haft Ladok längre.
Utöver registervård har personalen på THS lärt och satt in sig konkret i utbildningsmallar och dokumentmallar, tillägger Marianne Källberg.
– Ja vi har hört mycket om mallar, men det har inte varit så svårt ändå. Först nu ska våra lärare sätta sig in i Ladok, men alla som gått utbildningen hittills har faktiskt varit positiva.
Vilka är de stora skillnaderna mellan att jobba med nya Ladok jämfört med det tidigare?
– För våra administratörer innebär det ju en del ändrade arbetsuppgifter. Tidigare har de skrivit intyg till studenter exempelvis, men det är ju något som försvinner i och med att studenterna nu kan ta ut intyg själva. Och betygen kommer ju lärarna att skriva in själva i nya Ladok, vilket de inte gjort tidigare. Samtidigt ska all information som ska in i NyA även in i Ladok, där blir det en hel del för administratörerna att jobba med.
Vad ser du för utmaningar med att byta system?
– Det är alltid en utmaning i att lära nytt. I och för sig bytte vi ju senast 2012 och många av de som var med då är ju fortfarande kvar. Det är ju också olika vilken beredskap man har som individ för att ta till sig ny teknik. Vi har ju inte direkt tekniker och ingenjörer här, men jag är ändå positivt överraskad över hur bra det gått.
Henrik Jacobsson påpekar att den nya designen av Ladok ger systemet ett rejält lyft.
– Om man jämför gamla och nya Ladok tycker jag framförallt att det känns fräscht. När jag ska lära upp ny personal känns Ladok Nouveau, som har ett gränssnitt från 90-talet, lite sunkigt.
Vad har du för tips för de lärosäten som ska produktionssätta efter er?
– För er som ska in efter oss, hör gärna av er, framförallt kan vi berätta om vad vi lärde oss kring verifieringen av data. Och sedan, när ni hittar något ni inte förstår – stå på er och se till att få svar. Det är viktigt att både vi som använder systemet och de som utvecklar det försöker förstå varandra.
Något som också varit avgörande för den lyckade produktionssättningen är det stöd som THS fått, påpekar Marianne Källberg.
– Jag är väldigt tacksam för den goda hjälp som vi fått från projektet – i synnerhet under det sista intensiva halvåret av förberedelser. Det har varit många som har gett råd och hjälp på olika sätt – och de har gjort det på ett väldigt positivt sätt, avslutar hon.
Av: Rebecka Guzmán
Läs mer: Så lyckades Malmö högskola med nya Ladok