Uppgradering 22 november – version 2.31
I veckans uppgradering påverkas du endast av små förändringar i Ladok.
Hela sökresultatet tas med när du skapar en adresslista i utdata för studieavgiftshantering.
I veckans uppgradering påverkas du endast av små förändringar i Ladok.
Hela sökresultatet tas med när du skapar en adresslista i utdata för studieavgiftshantering.
När du lägger in moduler som grund för ett tillgodoräkande går det nu att välja flera moduler samtidigt. Kryssa för de som ska användas som grund.
Nu finns det en ny sida i Ladok för utfärdade bevis. Från sidan ”Examen och bevis” kan studenterna klicka in på en utfärdat bevis för att se mer detaljer och kurslista.
Nu levereras en ny hantering av individuella studieplaner (ISP) för doktorander. Det är valfritt för varje lärosäte att börja använda, och varje lärosäte styr när de aktiverar funktionaliteten. Den nya hanteringen innebär att en ISP kan skapas och uppdateras gemensamt av huvudhandledare, doktorand m.fl.
Det är nu möjligt att ange ett maxantal för hur många studenter som får anmäla sig till ett aktivitetstillfälle. Om antal platser markeras som ”Max antal platser” är det inte möjligt för fler studenter att anmäla sig när antalet angivna platser är slut.
Ditt lärosäte har nu möjlighet att aktivera funktionalitet för att ange anmälningsalternativ för ett aktivitetstillfälle. Alternativen kan till exempel användas när en tentamen ges i olika lokaler, men ska rapporteras som en och samma examination. För varje alternativ är det möjligt att ange datum, tid, ort, lokal, antal platser och information som bara gäller det alternativet. Det går att göra flera alternativ direkt när du skapar aktivitetstillfället, men det är också möjligt att lägga till i efterhand – exempelvis om antalet platser i den ordinarie lokalen tar slut.
Om det finns flera alternativ på ett aktivitetstillfälle som en student ska anmäla sig till kommer studenten att se information om de olika alternativen och kunna välja ett av dem. Studenten kan också byta anmälningsalternativ så länge anmälan är öppen och det finns platser kvar på det alternativ studenten vill byta till.
Nu släpps Ladok för alumner. Den nya funktionaliteten ger tidigare studenter tillgång till vissa tjänster som tidigare bara funnits tillgängliga för aktiva studenter. I det nya gränssnittet kan tidigare studenter logga in med Freja eID och komma åt följande tjänster (kan variera mellan lärosäten):
En student som har studerat vid mer än ett lärosäte får välja lärosäte vid inloggningen.
På inloggningssidan för Ladok för studenter finns det en länk till Ladok för alumner.
Nu är det lättare att byta språk mellan svenska och engelska. Valet görs direkt i din profilmeny som finns uppe i högra hörnet.
Från och med version 2.28 visas kursversionen i listningen av kurser i tillgodoräknandevyn. Det här underlättar till exempel för studenter som har läst på flera versioner av samma kurs.
Merparten av vyerna i Ladok för personal har nu fått ny, mer tillgänglig, tangentbordsstyrning. Detta innebär bland annat att tabb-tangenten kan användas för att röra sig mellan olika nivåer på sidan (t. ex. olika meny-nivåer) och pilar för att röra sig inom nivån.
Mer information och exempel på hur tangentbordsstyrningen används finns i lathunden Kortkommando, tangentbordsstyrning och andra tips.
Vid resultatrapportering där titel krävs går det nu att lägga in samma titel för flera studenter samtidigt genom att markera studenterna och klicka på Titel/alternativ titel.
Fältet för inmatning har också gjorts större så att titeln syns även om det är en längre titel. Inlagda titlar kan ses i både i översikten för rapportering och översikten för attestering utan att behöva öppna titeln för redigering. Du ser hela titeln genom att klicka på det blå informations i:et.
Det går nu att aktivera ny hantering av studieavgifter även för pågående utbildningar som har antagna deltagare, förutsatt att det är ett kurspaketeringstillfälle.
Vid aktivering av gamla tillfällen skapas fakturor från och med nästa studieperiod. Med andra ord gäller nya hanteringen från VT2024 om ett tillfälle aktiveras nu. För tidigare studieavgiftsperioder gäller den gamla hanteringen. För utbildningstillfällen med båda typerna av hantering blir status för fakturahanteringen ”Blandad”.
Aktivera hanteringen genom att klicka på knappen ”Aktivera fr. o. m #X”
Det är nu möjligt att söka på mer än en fakturastatus samtidigt när man söker fram studieavgiftsskyldiga studenter.
Det är också möjligt att sortera om träffarna på dessa kolumner:
Nu går det att sortera kolumnerna: Kurskod, Kurs, Version, Tillfälleskod, Start- och Slutdatum.
Tips! Om du först sorterar på en kolumn och sedan håller inne Ctrl + klickar på en annan kolumn så kan du sortera i första hand, i andra hand osv.
Lärosätet kan ställa in så att utbildningstillfällen bara kan aktiveras manuellt. Precis som tidigare är defaultläget att om ett utbildningstillfälle redan är aktiverat så kommer alla nya tillfällen (på samma utbildningskod) aktiveras automatiskt. Inställningen görs under Studieavgiftshantering – Inställningar – Automatisk aktivering.
Det går inte längre att ändra till ett tidigare datum för sista betalningsdag om fakturan är skickad.
Nu visas det tydligare ifall en faktura är återskapad från en tidigare antagning. Det kan t.ex. inträffa om en student meddelat återbud på ett kurstillfälle men sedan antagits till samma kurstillfälle igen, i så fall återskapas fakturan med samma uppgifter och status som innan återbudet.
Nu kör vi igång igen efter sommaruppehållet!
En ny väljare finns nu för ”Extern part”, t.ex. vid inläggning av annan merit, annat resultat eller praktik för en student under Studiedokumentation → Student → Studentuppgifter eller i tillgodoräknandeärende. Den nya väljaren ger möjlighet att filtrera och sortera på Kod, Benämning och Land.
Det går inte längre att ta bort ett avbrott när det finns ett dokumenterat tillgodoräknande för hela kursen.
Nu finns en utdatavy för den nya studieavgiftshanteringen. Här kan du söka fram studenter som är betalningsskyldiga och se information om
utbildningen de går, tillstånd (ej påbörjad, registrerad, återbud m.m.) och betalningsstatus. Se instruktioner i lathunden Utdata nya studieavgiftshanteringen
Tre nya typer av mejlaviseringar kan skickas ut till studenter: Påminnelse månaden innan sista betalningsdag, avisering om delbetald faktura och avisering om helt uppfyllt betalningskrav. Gränssnittet för att ställa in mejlaviseringar har även förändrats. Instruktioner för att aktivera de nya mejlutskicken finns i lathunden Inställningar för mejlaviseringar, dokument och sista betalningsdag, se även exempel på hur mejlen formuleras.
Nu går det att skapa fakturor manuellt för studier efter utbildningstillfällets ordinarie studieperiod. Det är framförallt användbart på lärosäten där studenter fortsätter på sitt gamla programtillfälle efter ett studieuppehåll. Se instruktioner i lathunden Studentens betalningsskyldighet och fakturor (sida 8).
Studenter kan numera se hur mycket av studieavgiften som återstår att betala på en faktura efter att en betalning har registrerats:
Det här är det sista utskicket om nyheter i Ladok som görs innan sommarsemestern. Ladok fortsätter att uppgraderas hela sommaren, men bara med mindre rättningar/förändringar.
Sista betalningsdag kan numera även ändras på studieavgiftsperioder som har helt betalda fakturor. Sista betalningsdag ändras inte för de helt betalda fakturorna, däremot ändras datumet på ej betalda fakturor eller fakturor där bara en del av studieavgiften har betalts in.
Studenter som har studerat vid flera lärosäten och loggar in i Ladok för studenter via konto på antagning.se eller eduid kommer nu se en tydligare lista med lärosäten hen kan logga in på. Exempel:
Nu finns det möjlighet att söka fram kurstillfällen via ort och/eller lokal. Fälten måste läggas till via knappen ”Visa sökfält” för att kunna användas. Informationen om lokal är också utbruten i en egen kolumn i tabellen.
Det går också att lägga till information till studenterna specifikt angående tid och plats.
Sista betalningsdag
Lärosätet kan från och med version 2.19 ställa in vilka sista betalningsdagar som ska gälla för det egna lärosätet. De tidigare defaultdatumen gäller om inga egna datum läggs in. De inlagda datumen gäller för utbildningstillfällen som skapas efter att ändringen görs.
Nytt är också att sista betalningsdatum kan ändras samtidigt för flera redan skapade utbildningstillfällen.
Ny fördelning av studieavgiftsperioder när utbildningen inte slutar på en jämn termin
Tidigare skapades fakturorna utan att ta hänsyn till när under terminen tillfället slutar. Om ett utbildningstillfälle slutar mitt i en termin skapas nu fakturor som på ett bättre sätt tar hänsyn till detta.
Fliken ”Ingående delar” byts ut mot den nya fliken ”Moduluppsättning” i hanteringen av kurser. Lathund för hanteringen finns på ladok.se .