Ladoks nya logotyp finns nu även i det nationella resultatintyget och e-stämplingsbilagan för examensbevis.
Nyheter i rapporteringen på aktivitetstillfällen
Vid rapportering på aktivitetstillfälle är filtreringen ”Obehandlade” bytt till ”Utan resultat”.
Filtreringen innebär att endast studenter som inte har resultat med samma examinationsdatum som aktivitetstillfället genomfördes visas. Det hjälper dig att inte råka rapportera in resultat en gång till på studenter med underkänt betyg via aktivitetstillfället.
Nyheter i medarbetarrättigheter
Nu går det att ta bort flera medarbetarrättigheter samtidigt. Sök fram medarbetarrättigheter – Markera några rader – Välj ”Ta bort”.
Nyheter i tillgodoräknande
Knappen för att lägga till innehåll i ett beslutsunderlag har nu texten ”Lägg till innehåll i underlaget” och är ljusblå för att synas tydligare. Via knappen lägger du in grund, mål och kopplar bilagor.
”Ärendesammanfattningen” innehåller nu information om alla grunder och mål i ärendet. Det innebär att du kan söka på dessa i vyn ”Studentärenden”.
Ladoks nya logotyp visas nu i systemet samt på kontrollsidorna för bevis och intyg.
Logotypen i nationella resultatintyget och e-stämplingsbilagan i de digitala examensbevisen är inte ändrad än (görs preliminärt i version 2.45.0).
Nytt inom tillgodoräknande
Nu kan du välja att bli aviserad när ett ärende avslutas. Till exempel kan du aktivera aviseringen när du klarmarkerar ett ärende och lämnar över det till attestanten, när hen sedan har attesterat ärendet kommer du få ett mejl om det.
Tänk på! Visas inte valet har du inte fått behörighet att använda funktionen ännu.
I funktionen ”Meddelande/Bilaga till student” går det nu att skicka bilagor som redan är uppladdade i ärendet. Tidigare gick det endast att skicka nya bilagor.
I samma funktion som ovan kan nu både personal och studenter ladda upp flera filer samtidigt, i samma komplettering/meddelande.
Tänk på! Visas inte valet för att skicka ”Meddelande/bilaga till student” har lärosätet inte aktiverat funktionaliteten ännu.
När du skapar nya ”Andra meriter” i ett tillgodoräknande sparas valet av extern part, så du inte behöver göra valet för alla meriter du skapar i samma ärende.
Nytt inom examen
Det går nu att dokumentera rättelser av bevis som har beslutats utanför systemet och dokumenterats i nuvarande Ladok. Det går att göra samma typer av rättelser som för bevis som beslutats i Ladok. Det går inte att ändra dem.
För användare som har behörighet att ta fram bevisdokument framgår det nu tydligare vilket ursprung beviset har (om det är ett migrerat beslut, dokumenterat bevis osv.). Klicka på märkningen som visas för att se mer information om vad som kan göras med beviset (till exempel ta bort, rätta eller ändra beslutet, samt vad som bör beaktas i samband med detta).
Det går nu att koppla bilagor till ett specifikt beslutsunderlag. Bilagorna behöver laddas upp i ärendet av personal eller studenter först, sedan kan de kopplas till ett eller flera beslutsunderlag. Genom att koppla bilagorna blir det enklare för dig och dina kollegor att se var bilagorna hör till.
Tre begrepp har bytt benämning:
”Grund” byter till ”Meriter för tillgodoräknande”
”Mål” byter till ”Tillgodoräknas som”
”Annan specifikation” byter till ”Annan motsvarande utbildning”
Några förändringar i layouten:
Det finns nu bara en knapp för att lägga till uppgifter i ett beslutsunderlag.
Det går att fälla ut raden för en merit för att se mer information. Tidigare visades informationen under ett informations-i, vilket resulterade i att du bara kunde se information om en merit i taget.
Knappen för att lämna återkoppling till Ladokkonsortiet finns nu överst i ärendet, istället för i tidslinjen.
Det går nu att ange ”Successiv fördjupning” när ”Annan motsvarande utbildning” läggs till i ett tillgodoräknande. Informationen visas i tillgodoräknandet, i bevisärenden och i vyn för det utfärdade beviset.
Studenter aviseras nu endast en gång per ärende när det attesteras. Tidigare gick det ut flera aviseringar om det fanns flera beslutsunderlag i ärendet.
I översikten av beslutade tillgodoräknanden visas nu vilket ärendenummer de kommer ifrån.
Nytt inom examen
Det går nu att rätta/ändra följande:
Studentens namn i beviset (kräver att du får behörighet specifikt för det)
Omfattning
Vid ändring av utfärdat bevis kommer aktuellt lärosätesnamn och layout av bevisdokumentet användas. Om dessa har ändrats mellan utfärdande och ändring av ett bevis, så uppdateras bevisdokumentet enligt den dokumentkonfiguration som gäller vid tidpunkten för ändringen. Tänk på att lärosätesnamnet inte ändras automatiskt i bevisdokumentet, det behöver ändras/rättas manuellt i bevistexterna.
När en student får ett nytt eller rättat/ändrat bevis visas information om detta på deras startsida och på sidan ”Examen och bevis”. Gäller bara för de händelser som lärosätet valt att skicka ut aviseringar om.
Nytt inom studieavgifter
Det är nu möjligt att söka fram fakturor genom att söka på period för sista betalningsdag eller tillfälleskod. Tänk på att du kan behöva välja att visa fälten under ”Visa sökfält”.
Det går inte längre att skicka en inaktiverad faktura med åtgärden ”Masshantera skicka faktura”.
Mejlavisering om delbetald faktura skickas inte längre när fakturan är i läge ”Skickad till student – Nej”
Mejlavisering om första faktura har utökats med information om hur studenter som tidigare studerat i Sverige loggar in i Ladok.
Uppgraderingen kommer ta längre tid än vanligt på onsdag. Räkna med att Ladok är otillgängligt ca. 4:00 – 9:30.
Nytt och förbättrat inom tillgodoräknande
Det går nu att handlägga och besluta om flera tillgodoräknanden i samma ärende. I ärendet för tillgodoräknande skapar du olika beslutsunderlag med grund och mål. När ärendet attesteras fattas beslut om alla tillgodoräknanden i ärendet. De kan sedan användas separat i examensbevisen. Det går inte att dela upp ett tillgodoräknande efter ärendet är attesterat.
Kort film som beskriver det nya flödet:
I vyn för beslutade tillgodoräknanden finns det nu en tidslinje där du kan följa vilka ändringar som gjorts efter tillgodoräknandet beslutades (till exempel rättningar och borttag av beslut). Där finns även en länk till det ärende där beslutet fattades.
När studenter ansöker om tillgodoräknande i Ladok för studenter finns det nu ett obligatoriskt steg där de behöver kontrollera att de har rätt e-postadress i Ladok.
Enklare att justera studentens namn i bevisärenden
Det går nu att justera studentens namn direkt i ett bevisärende. Justeringen påverkar bara beviset som utfärdas i det aktuella ärendet och inte andra bevis eller delar av Ladok. För att göra namnjusteringen behöver du få behörighet för det.
Den tidigare hanteringen (som krävde nationell behörighet) är borttagen.
Enklare vid omregistrering
När du omregistrerar en student föreslår Ladok nu studentens återstående högskolepoäng på kursen som omfattning. Du kan fortfarande ändra till en annan omfattning.
Detta gäller bara kurstillfällen med en studieperiod.
När deltagare läggs till på aktivitetstillfällen visas nu information om finansieringsform för kurstillfället de går.
I vyerna för rapportering och attestering finns det nu ett informations-i som beskriver vad examinationsdatum innebär.
Förbättringar i digital examen
Följande förbättringar gäller bara på de lärosäten som använder digital examen.
Det går nu att lägga in standardformuleringar för ”Beslut och motivering”. Formuleringarna kan återanvändas när man fattar beslut om rättelse/ändring av utfärdat bevis, för att slippa skriva in samma formulering flera gånger i olika ärenden. Det går att redigera texten vid beslutsfattandet för att anpassa den till studentens fall.
Vid rättelse/ändring av kurspaketering visas nu även utbildningskoden för kurspaketeringen.
I bevisdokumentets e-stämplingsbilaga framgår det nu att e-stämpeln är giltig i två år.
Information om avstängning i studieavgiftsvyn
Nu visas information om avstängning på de fakturor som sammanfaller med studentens avstängningsperiod. Det hindrar även mot att skicka ut fakturan.
I fliken ”Ärenden/Beslut” leder nu länkarna för beslutade tillgodoräknanden till en beslutsvy med information om mål och grund, istället för att leda till tillgodoräknandeärendet. För att ändra eller ta bort beslut behöver du klicka in på beslutsvyn. Även borttagna tillgodoräknanden visas i översikten.
uUtseendet för ärenden har justerats för att ge bättre översikt och nyttja hela skärmen. Panelen ”Bilagor” har tagits bort, eftersom bilagor kan läggas till och öppnas i panelen ”Tidslinje”.
Aviseringen som kan skickas till den handläggare som tilldelas ett ärende innehåller nu information om att hen hittar ärendet på sin startsida.
Studenter ser inte längre vilken handläggare som är tilldelad ärendet och vem som skrivit ett meddelande i det. Information om beslutsfattare (attestanten) visas dock fortfarande.
Studieavgifter
I sökvyn för fakturor visas nu eventuella anteckningar som lagts in på en faktura, dock bara anteckningar som skapas från och med 27 mars 2024. Välj att visa kolumnen ”Anteckningar” för att se inlagda anteckningar.
Det går nu att lägga till ett prefix för fakturornas referensnummer. Prefixet läggs till på alla fakturor vars studieavgiftsperiod inte startat och som inte har skickats till studenter än.
Examen
Det går nu att styra vilka typer av rättelser/ändringar av bevis som studenter får en avisering om. Gäller bara för de lärosäten som börjat använda digital examen.
Ny ändringslogg för e-postaviseringar till studenter
Nu finns en logg för de aviseringar som skickas till en student angående resultat, studieavgifter, tillgodoräknanden och besvisärenden. Loggen hittas på studentens översikt under Studentuppgifter/Ändringslogg e-postaviseringar.
I loggen framgår tidpunkt, kategori och ämne för aviseringen samt till vilken e-postadress aviseringen skickats. Endast aviseringar skickade efter 2024-03-13 kan visas.
I loggen går det också att se innehållet i de aviseringar som skickats genom att klicka på raden för aviseringen
Nyheter inom bevis/examen
Det är nu möjligt att rätta/ändra bevisbenämning och precisering i utfärdade bevis.
I aviseringen till student angående utfärdande av bevis finns nu omfattningsvärde och hänvisning till ärendet.
Nyheter inom tillgodoräknande
Nu går det även att välja tidigare kursversioner som mål för tillgodoräknanden, inte bara den senaste.
Nyheter inom Ladok för studenter
Ett obligatoriskt steg har införts i bevisansökan där studenten behöver kontrollera sin e-postadress innan ansökan kan skickas in. Texten som visas på sidan kan ändras av lärosätena.
Studenter kan nu se understatus för tillgodoräknandeärenden och bevisärenden. Det innebär att studenten t ex kan se om ett tillgodoräknandeärende har avslutats med bifall.
I tillgodoräknandeärenden kan studenter nu se borttagna tillgodoräknanden och eventuell anteckning som har lagts in vid borttagning.
Nyheter inom studieavgifter
Studenter kan nu se all information om summor för transaktioner och transaktionsdatum i Ladok för studenter och på betalningsbekräftelsen.
Det är möjligt att lägga till transaktionsdatum och ören i inbetalningar. Detta har införts framför allt för att underlätta för integrationer mot ekonomisystem.
Nu blir det enklare att lägga till kurser som grund för ett tillgodoräknande. När du väljer kurs som grund kan du:
Söka med fler parametrar (utbildningskod, benämning, utbildningstyp och organisationsenhet)
Välja flera kurser utan att behöva öppna väljaren på nytt
Det blir också enklare att upptäcka om studenter som ansökt om tillgodoräknande saknar e-postadress i Ladok.
Studenter som ansöker om tillgodoräknande i Ladok för studenter får upp ett meddelande efter de skickat sin ansökan som uppmanar dem att lägga in en e-postadress.
Attestanten får information om att studenten saknar e-postadress innan de attesterar.
På lärosäten som aktiverat möjligheten att skicka meddelanden till studenter (se uppgraderingen 14 februari) får handläggaren upp information att studenten saknar e-postadress innan de skriver in meddelande till studenten.
Det är nu möjligt att för lärosätet att aktivera funktionalitet för att handläggare och student ska kunna kommunicera med varandra i ett (ej avslutat) tillgodoräknandeärende. Med den funktionaliteten kan studenter och handläggare skicka bilagor och meddelanden som visas både i Ladok för personal och Ladok för studenter.
Noteringfältet ersätts med en tidslinje för ärendet som innehåller information om noteringar, meddelanden, bilagor och systemhändelser. Bilagorna i ett ärende kan nås både via tidslinjen och fältet ”Bilagor”. Via knappen ”Lämna återkoppling” kan du som användare ge feedback på tidslinjen till oss i Ladokkonsortiet.
Nytt i tillgodoräknanden är också att om en grund för tillgodoräknande (exempelvis en viss kurs) har använts tidigare så visas det ut i handläggarens vy. Genom att klicka på texten ”Tidigare beslut på XX” (XX=lärosätet) kan handläggaren också se målet som användes och får en länk till det tidigare ärendet. Om samma student har använt samma grund tidigare visas detta med texten ”Samma student”
Ändring inom aktivitetstillfällen
När en administratör lägger till studenter på ett aktivitetstillfälle går det nu endast att lägga till studenter från kurstillfälle. Möjligheten att lägga till från grupper på krus eller program har tagits bort.
Nu finns fem nya betalstatusar på fakturor. De visas på fakturan och kan användas för att söka fram fakturor.
Helt betald: Fakturan har reglerats med inbetalningar eller valet ”hel inbetalning”
Helt stipendium: Fakturan har reglerats med stipendium
Betald och stipendium: Fakturan har reglerats med både inbetalningar och stipendium
Undantag på faktura
Undantag på utbildning
Tydligare information på fakturor och betalningsbekräftelse
Studentens personnummer har lagts till i sidhuvudet på fakturor och betalningsbekräftelser. Lärosätets namn har tagits bort från raden under loggan, eftersom lärosätets namn ofta ingår i loggan.
Betalningsinformationen visas samlad i en ruta på fakturan, så det framgår tydligare.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionella
Alltid aktiv
Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte stängas av. De används vanligtvis bara när du använder en funktion på webbplatsen som behöver ett svar, exempelvis när du ställer in cookies. loggar in eller fyller i ett formulär.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Dessa cookies används uteslutande för anonyma statistiska ändamål.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.