Åtgärdad driftstörning i Ladok – alla miljöer
Alla Ladok-miljöer fungerar nu normalt.
Vi återkommer under morgondagen med information om orsaken till driftstörningen.
Alla Ladok-miljöer fungerar nu normalt.
Vi återkommer under morgondagen med information om orsaken till driftstörningen.
Just nu pågår en driftstörning i de centrala systemen vid Umeå Universitet som även innebär att samtliga miljöer för Ladok inte är åtkomliga.
Vi återkommer senast 17:00 med mer information.
På torsdag, 2022-06-30 från kl 08 till kl 12 kommer Systemdokumentationen och våra dokumentationsytor på Confluence påverkas av underhåll.
Under denna period kommer ytorna inte att vara tillgängliga.
Ladok – systemdokumentation och dokumentationsytor på Confluence fungerar nu normalt.
Systemdokumentationen och våra dokumentationsytor på Confluence kommer troligen fortsatt vara otillgängliga under hela helgen. Vi hoppas kunna öppna ytorna igen under tisdag 7/6, men återkommer så snart vi har mer information.
Ett säkerhetsproblem har upptäckts i Confluence vilket innebär att Systemdokumentationen och våra dokumentationsytor på Conflunce behöver stängas ned med kort varsel tills detta är löst.
Vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.
Onsdag, 2022-01-19, kl 15.30 – torsdag 2022-01-20 ca kl 08.00 kommer ärendehanteringsverktyget Jira vara stängt för underhåll.
Under tiden kan inga nya supportärenden eller beställningsärenden rapporteras in via Ladoksupport och Ladokbeställning i Jira.
Supporten kan under kontorstid nås via supporttelefonen.
Vid kommande (fem) planerade uppgraderingar, version 1.79.0 – 1.83.0, kommer Ladok – produktionsmiljö och Ladok – utbildningsmiljö påverkas av ett utökat servicefönster.
Servicefönstret kommer att förlängas med en timma varför uppgraderingarna, vid respektive tillfälle, kommer att ske från kl. 04.00 till kl. 07.00 (Obs!). Under denna period kommer miljöerna inte vara tillgängliga. Senast kl. 07.00 beräknas miljöerna vara tillgängliga igen. Se https://ladokkonsortiet.se/drift-och-support/uppgraderingskalender för aktuella datum.
Behovet av utökad tid för servicefönster beror på tillägg av två nya lärosäten i version 1.79.0 samt flytt av uppföljningsdatabaser i de resterande fyra versionerna. För Ladok – integrationstestmiljö och Ladok – testmiljö gäller normala uppgraderingstider.
Driftmeddelanden och prenumerationer via Ladok.se skickas nu åter som mejl.
Ett antal meddelanden som publicerats på Ladok.se tidigare i veckan har legat på kö och skickades ut ca kl 11-12 samt kl 14-14.30 idag (2021-06-10), i samband med att prenumerationsproblemet åtgärdades.