Åtgärdad driftstörning – Systemadokumentationen och dokumentationsytor på Confluence
Ladok – systemdokumentation och dokumentationsytor på Confluence fungerar nu normalt.
Ladok – systemdokumentation och dokumentationsytor på Confluence fungerar nu normalt.
Systemdokumentationen och våra dokumentationsytor på Confluence kommer troligen fortsatt vara otillgängliga under hela helgen. Vi hoppas kunna öppna ytorna igen under tisdag 7/6, men återkommer så snart vi har mer information.
Ett säkerhetsproblem har upptäckts i Confluence vilket innebär att Systemdokumentationen och våra dokumentationsytor på Conflunce behöver stängas ned med kort varsel tills detta är löst.
Vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.
Onsdag, 2022-01-19, kl 15.30 – torsdag 2022-01-20 ca kl 08.00 kommer ärendehanteringsverktyget Jira vara stängt för underhåll.
Under tiden kan inga nya supportärenden eller beställningsärenden rapporteras in via Ladoksupport och Ladokbeställning i Jira.
Supporten kan under kontorstid nås via supporttelefonen.
Vid kommande (fem) planerade uppgraderingar, version 1.79.0 – 1.83.0, kommer Ladok – produktionsmiljö och Ladok – utbildningsmiljö påverkas av ett utökat servicefönster.
Servicefönstret kommer att förlängas med en timma varför uppgraderingarna, vid respektive tillfälle, kommer att ske från kl. 04.00 till kl. 07.00 (Obs!). Under denna period kommer miljöerna inte vara tillgängliga. Senast kl. 07.00 beräknas miljöerna vara tillgängliga igen. Se https://ladokkonsortiet.se/drift-och-support/uppgraderingskalender för aktuella datum.
Behovet av utökad tid för servicefönster beror på tillägg av två nya lärosäten i version 1.79.0 samt flytt av uppföljningsdatabaser i de resterande fyra versionerna. För Ladok – integrationstestmiljö och Ladok – testmiljö gäller normala uppgraderingstider.
Driftmeddelanden och prenumerationer via Ladok.se skickas nu åter som mejl.
Ett antal meddelanden som publicerats på Ladok.se tidigare i veckan har legat på kö och skickades ut ca kl 11-12 samt kl 14-14.30 idag (2021-06-10), i samband med att prenumerationsproblemet åtgärdades.
Driftmeddelanden och prenumerationer via Ladok.se har sedan ett par dagar inte nått ut via mejl.
Arbete för att åtgärda problemet pågår.
Eventuella driftmeddelanden om driftstörningar skickas tillsvidare ut via alternativ kontaktlista för prenumeranter på driftmeddelanden för Ladok-produktionsmiljö.
Vi återkommer så snart problemet är löst.
Inloggning i Ladoks miljöer, Jira och Confluence mfl tjänster fungerar nu normalt.
Det kan för närvarande upplevas problem att logga in i Ladoks miljöer, Jira och Confluence mfl tjänster. Inloggningstjänsten Seamless access är inte tillgänglig.
Ladoks tjänster och miljöer är fortsatt tillgängliga för redan inloggade.
Vi återkommer senast kl 14.00 med mer information.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-non-necessary | 2 year | The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Non-necessary". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |