Inställd: Planerad driftstörning i alla Ladok-miljöer
Det planerade underhållet i Umeå universitets datanät som tidigare aviserats påverka våra miljöer mellan kl 22.00 och kl 24.00 ikväll, ställs in.
Miljöerna kommer vara tillgängliga som vanligt.
Det planerade underhållet i Umeå universitets datanät som tidigare aviserats påverka våra miljöer mellan kl 22.00 och kl 24.00 ikväll, ställs in.
Miljöerna kommer vara tillgängliga som vanligt.
Måndag, 2019-04-01, under ca 20 min mellan kl 22.00 och kl 24.00 kommer våra miljöer inklusive Ladok-produktionsmiljö påverkas av underhåll i Umeå Universitets datanät. Under tiden kommer miljöerna inte att vara tillgängliga.
Senast kl 24.00 kommer miljöerna fungera normalt igen.
Imorgon, Onsdag 2019-03-20, från kl 08.00 till kl 09.00 kommer ärendehanteringsverktyget Jira vara stängt för underhåll. Om du behöver nå supporten under tiden går det bra att ringa eller istället lägga ett ärende i beställningsverktyget ServicedeskPlus.
Systemdokumentationen och övriga dokumentationsytor i Confluence är nu åter tillgängliga.
Vi har just nu en driftstörning i vårt verktyg för dokumentationsytor Confluence. Det innebär att systemdokumentationen för Ladok och övriga dokumentationsytor i Confluence inte är tillgängliga för närvarande.
Vi återkommer senast kl 12.00 med mer information.
Under den senaste tiden har vi haft problem med prestandan i produktionsmiljön vilket vi beklagar. Vi är väl medvetna om att det är terminsstart och därmed många studenter som vill registrera sig. Det är precis detta som är problemet. Våra inställningar i produktionsmiljön baserar sig på ett antagande om hur stor belastningen kommer att bli men i detta fall har vi underskattat denna. Det har varit betydlig fler studenter som samtidigt önskat att registrera sig än vad vi uppskattat. Vi har därför löpande justerat upp kapaciteten i miljön. I inledningen av förra veckan genomförde vi ett antal åtgärder, men dessa var tyvärr inte tillräckliga vilket medförde att vi tvingades att genomföra ytterligare åtgärder under gårdagen (måndag). Dessa verkar ha haft effekt och vi ser inte alls samma problem idag. Antalet studenter som registrerar sig är inte heller lika stort idag. Vi fortsätter att aktivt följa belastningen av systemet för att snabbt kunna vidta ytterligare åtgärder om det återigen visar sig att produktionsmiljön blir överlastad.
Staffan Ekstedt
Ansvarig för driften av Ladok
Från och med uppgraderingen till version 1.20 torsdag den 31 januari kommer både tidpunkt och metod för uppgradering av produktionsmiljön att förändras. Uppgraderingen kommer från och med nu att påbörjas klockan 04.00 då vår uppföljning visar att aktiviteten är som lägst i systemet. Systemet beräknas normalt vara uppe igen senast klockan 06.00.
Uppgraderingen genomförs fortsättningsvis även helt automatiskt vilket innebär att om något går fel så återställes systemet till den tidigare versionen. Vid eventuellt fel utreds detta under kommande dag och ett ny försök att uppgradera görs nästkommande natt, normalt natt mot fredag. Misslyckas även detta stoppas automatiken och en fördjupad utredning inleds. Meddelande kommer som vanligt att gå ut två dagar före det att uppgraderingen genomförs. Vid misslyckad uppgradering kommer detta att meddelas och ny tidpunkt anges.
Onsdag 20190116 från kl 08.00 till ca kl 09.00 kommer ärendehanteringsverktyget Jira vara stängt för underhåll. Om du behöver nå supporten under tiden går det bra att ringa eller istället lägga ett ärende i beställningsverktyget ServicedeskPlus.
Idag onsdag 19/12 kommer vi att stänga ner ett antal miljöer. Detta kommer att genomföras någon gång mellan 13-15. Följande miljöer stängs ner:
Har ni frågor?
Kontakta Ladoksupport
Den nya miljön för test av integrationer är nu tillgänglig.
Har ni frågor?
Kontakta Ladoksupport.