Åtgärdad driftstörning i Confluence
Confluence fungerar nu normalt. Systemdokumentationen och andra dokumentationsytor är åter tillgängliga.
Confluence fungerar nu normalt. Systemdokumentationen och andra dokumentationsytor är åter tillgängliga.
Vi har just nu en driftstörning i Confluence. Det innebär att systemdokumentationen och andra dokumentationsytor inte är tillgängliga för närvarande.
Felsökning pågår.
Vi återkommer senast 10.00 med mer information.
Måndag, 2019-05-06, under ca 20 min mellan kl 22.00 och kl 24.00 kommer våra miljöer inklusive Ladok-produktionsmiljö påverkas av underhåll i Umeå Universitets datanät. Under tiden kommer miljöerna inte att vara tillgängliga.
Senast kl 24.00 kommer miljöerna fungera normalt igen.
Imorgon, Onsdag 2019-04-10, från kl 08.00 till kl 09.00 kommer ärendehanteringsverktyget Jira vara stängt för underhåll.
Om du behöver nå supporten under tiden går det bra att ringa eller istället lägga ett ärende i beställningsverktyget ServicedeskPlus.
Det planerade underhållet i Umeå universitets datanät som tidigare aviserats påverka våra miljöer mellan kl 22.00 och kl 24.00 ikväll, ställs in.
Miljöerna kommer vara tillgängliga som vanligt.
Måndag, 2019-04-01, under ca 20 min mellan kl 22.00 och kl 24.00 kommer våra miljöer inklusive Ladok-produktionsmiljö påverkas av underhåll i Umeå Universitets datanät. Under tiden kommer miljöerna inte att vara tillgängliga.
Senast kl 24.00 kommer miljöerna fungera normalt igen.
Imorgon, Onsdag 2019-03-20, från kl 08.00 till kl 09.00 kommer ärendehanteringsverktyget Jira vara stängt för underhåll. Om du behöver nå supporten under tiden går det bra att ringa eller istället lägga ett ärende i beställningsverktyget ServicedeskPlus.
Systemdokumentationen och övriga dokumentationsytor i Confluence är nu åter tillgängliga.
Vi har just nu en driftstörning i vårt verktyg för dokumentationsytor Confluence. Det innebär att systemdokumentationen för Ladok och övriga dokumentationsytor i Confluence inte är tillgängliga för närvarande.
Vi återkommer senast kl 12.00 med mer information.
Under den senaste tiden har vi haft problem med prestandan i produktionsmiljön vilket vi beklagar. Vi är väl medvetna om att det är terminsstart och därmed många studenter som vill registrera sig. Det är precis detta som är problemet. Våra inställningar i produktionsmiljön baserar sig på ett antagande om hur stor belastningen kommer att bli men i detta fall har vi underskattat denna. Det har varit betydlig fler studenter som samtidigt önskat att registrera sig än vad vi uppskattat. Vi har därför löpande justerat upp kapaciteten i miljön. I inledningen av förra veckan genomförde vi ett antal åtgärder, men dessa var tyvärr inte tillräckliga vilket medförde att vi tvingades att genomföra ytterligare åtgärder under gårdagen (måndag). Dessa verkar ha haft effekt och vi ser inte alls samma problem idag. Antalet studenter som registrerar sig är inte heller lika stort idag. Vi fortsätter att aktivt följa belastningen av systemet för att snabbt kunna vidta ytterligare åtgärder om det återigen visar sig att produktionsmiljön blir överlastad.
Staffan Ekstedt
Ansvarig för driften av Ladok