Skip to content

oktober 2023

Supportstugan som var planerad att hållas 2 oktober har flyttats till 23 oktober. 

 

Välkommen på supportstuga om ny studieavgiftshantering!

Under supportstugan kommer vi att svara på frågor beträffande den nya studieavgiftshanteringen i Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig till lokala kontaktpersoner, studieavgiftshandläggare och övriga personer som är intresserade av studieavgifter.

Tid och plats

Dag: måndag 23 oktober (ändrat från 2 oktober)
Tid: 13-14
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63910566767

Frågor

Du får gärna skicka in frågor i förhand, så att vi har möjlighet att förbereda svaren. Skicka dina frågor till . Det går givetvis även bra att ställa frågor under mötets gång.

Frågor och svar från tidigare supportstugor om studieavgifter finns tillgängligt både på ladok.se och i vägledningen. Informationen läggs på båda platserna för att göra den lättillgänglig även för de som inte har inloggning till vägledningen.

Välkommen till demo av den nya versionen av Ladok!

Under träffen kommer vi berätta om och demonstrera de förändringar som gjorts i den nya versionen av Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig främst till personer som har god kännedom om Ladok.

Tid och plats

Dag: Måndag 23 oktober
Tid: 11-12
Plats:https://mau-se.zoom.us/j/62437796023?pwd=ZmUzbHFTc0U4KzUyNHJreTRWd3d3Zz09

Material från mötet

Agenda

  • Aktivitetstillfälle: Max antal platser
  • Aktivitetstillfälle: Alternativ för anmälan
  • ISP: Tidplan och hämta som PDF

Välkommen till tematräff om hantering av utbildningsutbud!

Ladokkonsortiet har börjat undersöka lärosätenas behov kring planering av ett sammanhållet utbud inför till exempel ett läsår eller en antagningsomgång. Därför bjuder vi in till tematräffar där ni välkomnas att lämna synpunkter och samtidigt får se hur systemstödet växer fram baserat på era behov. Under träffen går vi igenom de antaganden vi har gjort gällande ett sammanhållet utbud. Vi är intresserade av att få in behov som rör både planeringen av ett utbud som sker inom ramarna för ett/flera utbildningsprogram och planeringen av ett utbud som består av fristående kurser.

Detta är den andra tematräffen på ämnet (se inspelning från tidigare tematräff här).

Målgrupp

Vi riktar oss till personer som arbetar med planering av ett utbildningsutbud på huvudsakligen grund- och avancerad nivå på ett lärosäte där man har börjat eller planerar att börja använda Ladoks funktionalitet för utbildningsplanering. Hanteringen av utbildningsutbudet genomförs av olika roller på lärosätena och därför är vi intresserade av att få synpunkter både från de som arbetar med den tidiga planeringen och de som sitter centralt med till exempel kvalitetsgranskning. För att kunna ta fram ett så bra stöd som möjligt är det viktigt att vi förstår hela kedjan i planeringsarbetet.

Vi välkomnar:

  • Personer som arbetar med planering av program och kurs inom program och/eller fristående kurs
  • Personer som arbetar med ett utbildningsutbud inför antagning (antagningshandläggare/-samordnare)
  • Ladok-grupper är alltid välkomna

Skicka gärna vidare inbjudan till de som ni tror har intresse av att bidra med sitt perspektiv!

Tid och plats

Dag: torsdagen den 19 oktober 2023
Tid: kl 13:00-15:00
Platshttps://kth-se.zoom.us/j/6862550211
Mötet spelas in och kommer att finnas tillgängligt på ladok.se i efterhand.

Agenda

  • Genomgång av svar på enkäter och vad vi har lärt oss
  • Presentation av utbudsomgång
  • Presentation av programtillfällesstruktur

Agenda kommer att detaljeras framöver.

Enkät

Efter tematräffen kommer vi skicka ut en ny enkät för att undersöka lärosätenas behov kring utbildningsutbud i Ladok. Vi förväntar oss ETT svar per lärosäte. Ett tips är att redan nu boka upp möten med de som ska vara med och svara på enkäten.

Sista svarsdag är 27 november kl 8:00. På nästa tematräff kommer vi presentera de övergripande behov och problem vi har identifierat utifrån era svar.

Vi hoppas att ni kommer ha möjlighet att lägga ner tid på enkäten för att hjälpa oss att skapa ett bra systemstöd för planering av utbildningsutbud!

Kontaktperson

Vid eventuella frågor, kontakta Elin Stender, 

Material från mötet

Välkommen till tematräff om digital examen!

Funktionaliteten för digital examen har testats löpande under året och nu närmar sig leverans till lärosätena. Under tematräffen kommer vi att gå igenom vilken funktionalitet som levereras, samt när lärosätena kan börja använda den. Vi kommer även att berätta mer om funktionaliteten för rättelser/ändringar samt visa hur en rättelse/ändring görs i det nya flödet.

Målgrupp

Examenshandläggare och andra vid lärosätet som är intresserade av information om digital examen.

Tid och plats

Dag: torsdag 19 oktober
Tid: 10-11
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/4274965102

Mötet spelas in och finns tillgängligt i efterhand.

Mer information om kommande leveranser skickas ut innan mötet så att ni har möjlighet att läsa in er och förbereda frågor inför mötet.

Material från mötet

september 2023

Välkommen till en mikropresentation i databasen Bak-och framgrund!

Under presentationer visar vi upp databasens möjligheter.

Målgrupp

Presentationerna vänder sig till användare av databasen Bak-och framgrund.

Tid och plats

Dag: Fredag, 8 september
Tid: 11-12
Plats: https://lu-se.zoom.us/j/67945322911

Material från mötet

augusti 2023

Välkommen till en mikropresentation i databasen Bak-och framgrund!

Under presentationer visar vi upp databasens möjligheter.

Målgrupp

Presentationerna vänder sig till användare av databasen Bak-och framgrund.

Tid och plats

Dag: Fredag, 25 augusti
Tid: 11-12
Plats: https://lu-se.zoom.us/j/67945322911

Material från mötet

juni 2023

Välkommen till tematräff om digital examen!

Arbetet med digital examen fortskrider och just nu ligger fokus på att utveckla helt ny funktionalitet för att kunna hantera rättelser och ändringar i Ladok. Denna funktionalitet är en förutsättning för att kunna leverera en komplett lösning för digital examen. För att tydliggöra var vi står idag och vad som återstår av utvecklingsarbetet bjuder Ladokkonsortiet in till en tematräff.

Under träffen kommer vi att ge en lägesbeskrivning samt övergripande information om funktionaliteten för rättelser och ändringar.

Målgrupp

Målgruppen är examenshandläggare och andra vid lärosätet som är intresserade av information om digital examen.

Tid och plats

Dag: tisdag 20 juni
Tid: 11:00-12:00
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/4274965102

Mötet spelas in och finns tillgängligt i efterhand.

Material från mötet

Välkommen till en mikropresentation i databasen Bak-och framgrund!

Under presentationer visar vi upp databasens möjligheter.

Målgrupp

Presentationerna vänder sig till användare av databasen Bak-och framgrund.

Tid och plats

Dag: Fredag, 2 juni
Tid: 11-12
Plats: https://lu-se.zoom.us/j/67945322911

Material från mötet

januari 2023

Välkommen till frågestund om digital examen den 17 januari 2023!

Under tematräffen den 19 december (inspelning finns på ladok.se) gavs övergripande och aktuell information om funktionaliteten för digital examen, som är under utveckling inom Ladokkonsortiet. Frågor, funderingar och återkoppling gällande digital examen tas tacksamt emot i detta skede av utvecklingsprocessen, för att kunna leverera bästa möjliga funktionalitet i slutprodukten. Det är av stor vikt för oss att alla som är intresserade och/eller berörs av funktionaliteten får ta del av samma information på ett tydligt sätt, så att inga oklarheter uppkommer.

Med anledning av detta bjuder vi in till denna uppföljande frågestund om digital examen den 17 januari 2023. Under frågestunden kommer vi i första hand att lyfta de frågor som inkommer i förväg och om utrymme finns tar vi gärna emot spontana frågor under mötets gång.

Dag: 17 januari 2023
Tid: 
10:00 – 11:00
Plats:
https://gu-se.zoom.us/j/4274965102

Skicka in frågor senast den 12 januari
Önskvärt är att ni sammanställer era frågor samt synpunkter och skickar dem. Skicka dem till anna.lindgren@chalmers.se senast 12/1.

Material från mötet

december 2022

Välkommen på tematräff om digital examen!

Arbetet med digital examen fortsätter inom Ladokkonsortiet och vi vill nu informera om vad vi planerar att leverera under det kommande året. Med anledning av detta bjuder Ladokkonsortiet in till en tematräff.

Under träffen kommer vi informera om den planerade lösningen för digital examen i stort, berätta om preliminär tidsplan och hur vi tänker kring delleveranser. Vi kommer även ta upp sådant som lärosätena behöver tänka på för att förbereda sig inför den nya funktionaliteten.

Målgrupp
Träffen riktar sig till examenshandläggare och andra vid lärosätet som är intresserade av information om digital examen.

Dag: måndag 19 december
Tid:
13.00-14.00
Plats: 
https://gu-se.zoom.us/j/4274965102
Mötet spelas in och kommer finns tillgängligt på ladok.se i efterhand.

Uppföljande frågestund den 17 januari
För att ge er möjlighet att ställa följdfrågor utifrån den information vi ger kommer vi ha en uppföljande frågestund den 17 januari. Vi uppmuntrar er därför att efter tematräffen den 19 december sammanställa era frågor och skicka dem till anna.lindgren@chalmers.se senast den 12 januari.

Material från mötet