Under hösten har det kommit en hel del förändringar rörande aktivitetstillfällen, och fler är på väg. Men hur har vi kommit fram till vad som ska utvecklas? Hur har det konkret gått till? och varför det kommer många små förändringar – istället för en stor? Dessa frågor svarar vi på tillsammans med vår användbarhetsexpert Anna Nylander.
Ladokpodden
Avsnitt 8: Från ax till limpa
/
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in
Medverkande
Gäst: Anna Nylander, användbarhetsexpert på Ladokkonsortiet
Ladokpodden görs av Moa Eriksson (UU) och Klara Nordström (Mau), verksamhetsexperter på Ladokkonsortiet
För att skapa ett system som är fungerar bra och är enkelt att använda så är det viktigt att ha kontakt med användarna i Ladok. Men hur ser den kontakten ut? Hur gör vi för att se till att användarna får nytta av det som utvecklas? och vem kan få vara med och påverka Ladok?
Ladokpodden
Avsnitt 7: Användarkontakt
/
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in
Medverkande
Gäst: Anna Nylander, användbarhetsexpert på Ladokkonsortiet
Ladokpodden görs av Moa Eriksson (UU) och Klara Nordström (Mau), verksamhetsexperter på Ladokkonsortiet.
En av de vanligaste frågorna som kommer in till lärosätenas Ladoksupport rör tillfällesbyten. Därför ägnar vi ett helt avsnitt till att prata om just det. Vi har med oss Maria Bek som är systemadministratör i Ladok på Umeå universitet. Tillsammans hjälps vi åt att reda ut vad det är som gör tillfällesbyten svåra och hur man kan tänka för att få rätsida på det.
Ladokpodden
Avsnitt 6: Tillfällesbyten
/
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in
Medverkande
Gäst: Maria Bek, Systemadministratör på Umeå universitet
Ladokpodden görs av Moa Eriksson (UU) och Klara Nordström (Mau), verksamhetsexperter på Ladokkonsortiet.
”Ladok” kan betyda olika saker – det är ett system men det är också det konsortium som utvecklar Ladok. För att reda ut skillnaden har vi bjudit in konsortiechefen Mauritz Danielsson. Han beskriver vad Ladokkonsortiet är, vem som bestämmer över Ladok men också vad han gör i rollen som konsortiechef.
I avsnittet bjuder vi på våra bästa tips och trix för hur man kan jobba snabbare i Ladok tillsammans med användbarhetsexperten Oskar Landfors. Vi får också reda på vad en användbarhetsexpert är.
Resultatrapportering är en av de arbetsuppgifter som oftast utförs i Ladok. Därför bjöd vi in en gäst som är van vid att rapportera många resultat för att få svar på frågorna: Hur kan man på ett smidigt sätt rapportera in resultat på stora grupper? Vilka nya funktioner kan vara bra att använda?
Ladokpodden
Avsnitt 3: Rapportera på stora grupper
/
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in
I avsnittet berättar Andreas Tillberg om hur han rapporterar resultat på stora grupper. Här finns en kort demo som visar hur han brukar göra:
Medverkande
Gäst: Andreas Tillberg, kursadministratör, Uppsala universitet
Ladokpodden görs av Moa Eriksson (UU) och Klara Nordström (Mau), verksamhetsexperter på Ladokkonsortiet.
När hjälpen som finns i Ladok eller i lathundar inte räcker till så finns det personer på lärosätet som kan hjälpa dig vidare. Men vem är det som kan hjälpa dig när du kört fast i Ladok? Vad händer med de supportärenden du skickar in? Hur arbetar man i supporten på Göteborgs universitet?
Ladokpodden
Avsnitt 2: Hjälp utanför systemet
/
RSS-flöde
Dela
Länk
Bädda in
Medverkande
Gäst: Maria Einler, Systemadministratör, Göteborgs universitet
Ladokpodden görs av Moa Eriksson (UU) och Klara Nordström (Mau), verksamhetsexperter på Ladokkonsortiet.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionella
Alltid aktiv
Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan inte stängas av. De används vanligtvis bara när du använder en funktion på webbplatsen som behöver ett svar, exempelvis när du ställer in cookies. loggar in eller fyller i ett formulär.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Dessa cookies används uteslutande för anonyma statistiska ändamål.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.