juni 2025
Under supportstugan kan du ställa frågor till Ladokkonsortiet eller andra lärosäten beträffande utbildningsplanering i Ladok.
Målgrupp
Träffen riktar sig till lokala kontaktpersoner och andra personer som arbetar med införandet av utbildningsplanering.
Tid och plats
Datum: 12 juni
Tid: 10-11
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/66979947966
Supportstugorna spelas inte in.
Frågor
Skicka gärna in frågor i förhand, så vi har möjlighet att förbereda svaren, Skicka till jan.winkle@mau.se. Det går givetvis även bra att ställa frågor under mötets gång.
Frågor och svar från tidigare supportstugor rörande utbildningsplanering finns i Ladoks vägledning (kräver inloggning).
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
Under mötet visar och presenterar vi innehållet i den senaste versionen av Ladok.
Målgrupp
Träffen riktar sig främst till personer som har god kännedom om Ladok, till exempel lokala kontaktpersoner och lokal support.
Tid och plats
Måndag: 16 juni
Tid: 11-12
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/68392765511
Mötet spelas in och finns tillgängligt på vår hemsida i efterhand.
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
Välkommen till en tematräff där vi fokuserar på hur studenter utan svenskt personnummer loggar in i Ladok och vilka konsekvenser det får att aktivera krav på bekräftad identitet (AL2)!
Syftet med träffen är att ge en tydlig bild av hur inloggningen fungerar för studenter som saknar svenskt personnummer. Vi kommer också att förklara vad som händer när vi börjar kräva bekräftad identitet (AL2) för att dessa studenter ska kunna logga in i Ladok.
Målgrupp
Denna träff riktar sig till lokal kontaktperson och lokal teknisk kontaktperson. Även andra personer som har ett övergripande ansvar för systemadministration eller teknisk support kopplat till studentinloggning är välkomna.
Agenda
- Hur studenter utan svenskt personnummer får ett konto via Antagning.se
- Varför dessa konton enbart är obekräftade (AL1), och varför vi eftersträvar bekräftade konton (AL2)
- Inloggning i Ladok innan studenterna får sitt lärosäteskonto
- Skillnader i inloggning beroende på om studenten är avgiftsbelagd eller inte
- Hur studenter utan svenskt personnummer får sitt lärosäteskonto (fortfarande obekräftat)
- Inloggning med lärosäteskonto för avgiftsbelagda och icke avgiftsbelagda studenter
- Hur studenter kan bekräfta sitt lärosäteskonto för att uppnå AL2-nivå
Tid och plats
Datum: 16 juni
Tid: 14-15
Plats: https://uu-se.zoom.us/j/66679334194
Mötet spelas in och finns tillgängligt på vår hemsida i efterhand.
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
Välkommen till tematräff om avslagshantering i Ladok!
Arbetet med att hantera avslag på ansökan om tillgodoräknande och bevis pågår i Ladokkonsonsortiet och det är dags för en tematräff om avslagshantering. Den första versionen, som gäller avslag på ansökan om tillgodoräknande, planeras komma strax efter sommaren. Därefter kommer funktionalitet för att hantera avslag på ansökan om bevis. Med anledning av detta bjuder Ladokkonsortiet in till en tematräff.
Målgrupp
Målgruppen är handläggare som arbetar med avslag på tillgodoräknande eller bevis, och andra vid lärosätet som är intresserade av information om avslagshantering.
Agenda
- Varför vi utvecklar avslagshantering i Ladok och vilka behov som ligger till grund
- Hur vi arbetat fram lösningen, i nära samarbete med er användare
- En visning av det nya gränssnittet – hur det ser ut och fungerar
- Delleveranser – vad som finns med i första versionen och vad som är på väg
Tid och plats
Dag: Tisdag 17 juni
Tid: 10.00-11.00
Plats: https://gu-se.zoom.us/j/4274965102
Mötet spelas in och finns tillgängligt i efterhand
Frågor
Skicka in frågor senast 2025-06-10
Skicka gärna in frågor och funderingar i förväg så besvarar vi dessa under träffen. Skicka dem till anna.lindgren@chalmers.se senast 10/6.
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
Välkommen till supportstuga om integrationer för utbildningsplanering!
Under supportstugan kan du ställa frågor till Ladokkonsortiet eller andra lärosäten beträffande integrationer för utbildningsplanering i Ladok.
Målgrupp
Träffen riktar sig främst till integratörer.
Tid och plats
Dag: 19 juni
Tid: 10-11
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63171724600
Supportstugorna spelas inte in.
Frågor
Skicka gärna in frågor i förhand, så vi har möjlighet att förbereda svaren. Skicka till jan.winkle@mau.se. Det går givetvis även bra att ställa frågor under mötets gång.
Frågor och svar från tidigare supportstugor rörande utbildningsplanering finns i Ladoks vägledning (kräver inloggning).
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
Supportstugan som skulle hållas den 26 juni är inställd.
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
augusti 2025
Välkommen till en tematräff om bevakningar i Ladok!
Bevakningar är en systemövergripande funktionalitet som används inom tre delar av Ladok: utbildningsplanering, individuella studieplaner och tillgodoräknande. Under tematräffen går vi igenom hur bevakningar fungerar i grunden. Därefter fördjupar vi oss i hur de används i praktiken, framförallt med fokus på utbildningsplanering och individuella studieplaner.
Du får bland annat svar på:
- Hur bevakningar skapas i de olika delarna av Ladok
- Hur du som administratör kan testa att allt fungerar som det ska
- Hur användare kan styra sina egna bevakningar
Målgrupp
Träffen riktar sig till dig som arbetar med systemadministration i Ladok, till exempel med att skapa bevakningar åt andra användare, hantera bevakningsmallar, behörigheter eller processtöd.
Tid och plats
Dag: Onsdag 20 augusti
Tid: 13:00-14:30
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63347046018
Mötet kommer att spelas in och läggs upp på vår hemsida i efterhand.
Frågor och önskemål
Skicka gärna frågor eller önskemål om vad ni vill se på tematräffen till info@ladok.se. Det går även bra att ställa frågor under mötets gång.
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.
maj 2026
Vårens stämma hålls 22 maj 2026.
Lägg in i din kalender
Hämta filen nedan och importera den till din kalender.
Tänk på att kalenderbokningen inte uppdateras automatiskt om mötet ändras på hemsidan. Använd länken som finns i kalenderbokningen för att se eventuella uppdateringar på hemsidan.