Hoppa till innehållet

augusti 2025

Under mötet visar och presenterar vi innehållet i den senaste versionen av Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig främst till personer som har god kännedom om Ladok, till exempel lokala kontaktpersoner och lokal support.

Tid och plats

Måndag: 25 augusti
Tid: 11-12
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/68392765511

Material från mötet

Agenda

Pedagogiskt stöd

  • Visa och skriv ut en sammanfattad vy över beslutsinnehållet för en ansökan. 

Välkommen till en digital användarträff om bak- och framgrund!

Inbjudan har skickats per mejl till alla användare av bak- och framgrund.

Material från mötet

Välkommen till en tematräff om bevakningar i Ladok!

Bevakningar är en systemövergripande funktionalitet som används inom tre delar av Ladok: utbildningsplanering, individuella studieplaner och tillgodoräknande. Under tematräffen går vi igenom hur bevakningar fungerar i grunden. Därefter fördjupar vi oss i hur de används i praktiken, framförallt med fokus på utbildningsplanering och individuella studieplaner.

Du får bland annat svar på:

  • Hur bevakningar skapas i de olika delarna av Ladok
  • Hur du som administratör kan testa att allt fungerar som det ska
  • Hur användare kan styra sina egna bevakningar

Målgrupp

Träffen riktar sig till dig som arbetar med systemadministration i Ladok, till exempel med att skapa bevakningar åt andra användare, hantera bevakningsmallar, behörigheter eller processtöd.

Tid och plats

Dag: Onsdag 20 augusti
Tid: 13:00-14:30
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63347046018

Material från mötet

Under supportstugan kan du ställa frågor till Ladokkonsortiet eller andra lärosäten beträffande utbildningsplanering i Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig till lokala kontaktpersoner och andra personer som arbetar med införandet av utbildningsplanering.

Tid och plats

Datum: 14 augusti
Tid: 10-11
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63569755485

Supportstugorna spelas inte in.

Frågor

Skicka gärna in frågor i förhand, så vi har möjlighet att förbereda svaren, Skicka till jan.winkle@mau.se. Det går givetvis även bra att ställa frågor under mötets gång.

Frågor och svar från tidigare supportstugor rörande utbildningsplanering finns i Ladoks vägledning (kräver inloggning).

juni 2025

Supportstugan som skulle hållas den 26 juni är inställd.

Välkommen till supportstuga om integrationer för utbildningsplanering!

Under supportstugan kan du ställa frågor till Ladokkonsortiet eller andra lärosäten beträffande integrationer för utbildningsplanering i Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig främst till integratörer.

Tid och plats

Dag: 19 juni
Tid: 10-11
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/63171724600

Supportstugorna spelas inte in.

Frågor

Skicka gärna in frågor i förhand, så vi har möjlighet att förbereda svaren. Skicka till jan.winkle@mau.se. Det går givetvis även bra att ställa frågor under mötets gång.

Frågor och svar från tidigare supportstugor rörande utbildningsplanering finns i Ladoks vägledning (kräver inloggning).

Välkommen till tematräff om avslagshantering i Ladok!

Arbetet med att hantera avslag på ansökan om tillgodoräknande och bevis pågår i Ladokkonsonsortiet och det är dags för en tematräff om avslagshantering. Den första versionen, som gäller avslag på ansökan om tillgodoräknande, planeras komma strax efter sommaren. Därefter kommer funktionalitet för att hantera avslag på ansökan om bevis. Med anledning av detta bjuder Ladokkonsortiet in till en tematräff.

Målgrupp

Målgruppen är handläggare som arbetar med avslag på tillgodoräknande eller bevis, och andra vid lärosätet som är intresserade av information om avslagshantering.

Agenda

  • Varför vi utvecklar avslagshantering i Ladok och vilka behov som ligger till grund
  • Hur vi arbetat fram lösningen, i nära samarbete med er användare
  • En visning av det nya gränssnittet – hur det ser ut och fungerar
  • Delleveranser – vad som finns med i första versionen och vad som är på väg

Tid och plats

Dag: Tisdag 17 juni
Tid: 10.00-11.00
Plats: Zoom

Material från mötet

Välkommen till en tematräff där vi fokuserar på hur studenter utan svenskt personnummer loggar in i Ladok och vilka konsekvenser det får att aktivera krav på bekräftad identitet (AL2)!

Syftet med träffen är att ge en tydlig bild av hur inloggningen fungerar för studenter som saknar svenskt personnummer. Vi kommer också att förklara vad som händer när vi börjar kräva bekräftad identitet (AL2) för att dessa studenter ska kunna logga in i Ladok.

Målgrupp
Denna träff riktar sig till lokal kontaktperson och lokal teknisk kontaktperson. Även andra personer som har ett övergripande ansvar för systemadministration eller teknisk support kopplat till studentinloggning är välkomna.

Agenda

  • Hur studenter utan svenskt personnummer får ett konto via Antagning.se
  • Varför dessa konton enbart är obekräftade (AL1), och varför vi eftersträvar bekräftade konton (AL2)
  • Inloggning i Ladok innan studenterna får sitt lärosäteskonto
  • Skillnader i inloggning beroende på om studenten är avgiftsbelagd eller inte
  • Hur studenter utan svenskt personnummer får sitt lärosäteskonto (fortfarande obekräftat)
  • Inloggning med lärosäteskonto för avgiftsbelagda och icke avgiftsbelagda studenter
  • Hur studenter kan bekräfta sitt lärosäteskonto för att uppnå AL2-nivå

Tid och plats
Datum: 16 juni
Tid: 14-15
Plats: https://uu-se.zoom.us/j/66679334194

Mötet spelas in och finns tillgängligt på vår hemsida i efterhand.

Material från mötet

Under mötet visar och presenterar vi innehållet i den senaste versionen av Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig främst till personer som har god kännedom om Ladok, till exempel lokala kontaktpersoner och lokal support.

Tid och plats

Måndag: 16 juni
Tid: 11-12
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/68392765511

Material från mötet

Agenda

  • Litteraturlistor: Sökvy för att söka fram litteraturposter
  • Resultat: Resultatnoteringar på underkända resultat sparas och kan återanvändas vid nästa resultatrapportering

Under supportstugan kan du ställa frågor till Ladokkonsortiet eller andra lärosäten beträffande utbildningsplanering i Ladok.

Målgrupp

Träffen riktar sig till lokala kontaktpersoner och andra personer som arbetar med införandet av utbildningsplanering.

Tid och plats

Datum: 12 juni
Tid: 10-11
Plats: https://mau-se.zoom.us/j/66979947966

Supportstugorna spelas inte in.

Frågor

Skicka gärna in frågor i förhand, så vi har möjlighet att förbereda svaren, Skicka till jan.winkle@mau.se. Det går givetvis även bra att ställa frågor under mötets gång.

Frågor och svar från tidigare supportstugor rörande utbildningsplanering finns i Ladoks vägledning (kräver inloggning).